Роль і місце екології в навчанні

Сторінка 1

Концепція екологічного виховання і освіти повинна спиратися на науковий аналіз реальності і деякі загальні положення філософського характеру. Сьогодні вони формуються як результат обширних досліджень фахівців самого різного профілю. Порушення рівноваги біосфери унаслідок стихійної діяльності людини і перетворення його в основну природо перетворюючу силу планети неминуче приведе до загально планетарної екологічної кризи. її подолання означатиме перехід до стану коеволюції природи і суспільства, значення і зміст якого ще доведеться пізнати.

Виробнича діяльність людей повинна поступово міняти основу. Має відбутися нова модернізація, яку природно назвати екологічною, оскільки вона орієнтуватиметься на створення виробництв, що не руйнують рівноважного стану біосфери, тобто що вписуються в її біогеохімічні цикли. Подолання екологічної кризи тільки технічними засобами неможливе. Тим більше неможлива підтримка стану рівноваги, якщо суспільство не перетворюватиме саме себе, свою моральність, а спиратиметься тільки на технічні рішення. Людство чекає тривалий і вельми важкий процес сумісного перетворення природи і суспільства, причому вирішальне значення в його тривалості матиме формування цивілізації, що відповідає новим потребам людини, злагодженим з новими реаліями навколишньої природи. Нова цивілізація для того, щоб вона виявилася здатною забезпечити подальше існування на Землі людства як що розвивається вила, повинна спиратися не тільки на нову технологічну основу виробничої діяльності людей, але і на глибоке розуміння місця людини в навколишньому світі, без чого неможливе формування нової моральності, тобто нової суспільно необхідної поведінки людей. Широка освіченість населення планети необхідна і для становлення нової моралі, тобто духовного світу людей. Тільки по-справжньому освічене і інтелігентне суспільство буде здатне вступити в епоху ноосфери або в період своєї Історії, коли воно зможе реалізувати режим коеволюции природи і суспільства. Це твердження таке очевидне, що воно теж може бути включено в початкову систему постулатів. Отже, разом з новою модернізацією людству належить створити нову культуру у взаємостосунках як між людьми, так і з природою, суб'єктом якої є людина. В її основі повинне лежати всеосяжне виховання і освіта, яка природна назвати екологічним.

Не дивлячись на різноманітність цивілізацій, яка Існуватиме І надалі, почне формуватися деяка загально планетарна система знань і принципів взаємовідношення з природою в рівному ступені необхідних всім мешканцям планети. Насправді, в сучасних умовах людство взаємодіє з біосферою як одне ціле, значить, воно обов'язкове повинне володіти деякими загальними стандартами в своїх взаємостосунках з природою. Сьогодні навряд чи можна запропонувати якусь єдину і універсальну систему виховання і освіти. Вона формуватиметься поступово, як узагальнення досвіду фахівців в області освіти, досягнення науки, тобто наших знань про навколишній світ і діяльність політиків. Проте деякі основні положення майбутньої системи, що дозволяють зробити перші кроки, є видимим вже достатньо виразно.

Екологічне виховання повинне бути цілісною системою, що охоплює все життя людини. Воно повинне мати на меті формування у людини світогляду, заснованого на уявленні про свою єдність з природою і про спрямованість культури і всієї практичної діяльності не на експлуатацію природи і навіть не на збереження її в первозданному вигляді, а на її розвиток, здатний сприяти розвитку суспільства. В цьому принцип сучасного антропоцентризму, заснованого на розумінні того факту, що подальший розвиток людства може відбутися тільки сумісно з подальшим розвитком природи, її різноманіттям і багатством. В такому формулюванні принцип антропоцентризму практично еквівалентний твердженням класичної педагогіки і сходить до Песталоцці, Монтеню, Руссо, що стверджували, що мета виховання - розвиток симпатії до інших людей і любов до природи. Переконання класичної педагогіки мали високий степінь екологічності.

Для того, щоб реалізувати цей принцип, екологічне виховання повинне починатися з раннього дитинства. Ще в сім'ї і в дошкільні роки дитина повинна одержати деякі початкові відомості про навколишній світ, природі, про необхідність і доцільність дбайливого відношення до рослин, тваринних, про збереження чистоти води, повітря Землі. Ці знання повинні бути розвинені і закріплені в початкових класах середньої школи. Одночасно повинна бути створена атмосфера доброзичливості по відношенню до природи, щоб у дитини сформувався світогляд, який включає його в оточуючий світ не як господаря, а як учасника природного процесу його розвитку.

Існують два різні терміни "екологічне виховання" і "екологічна освіта". Перше неможливе без другого, І тому освіта повинна розвиватися в контексті другого, тим більше що знання самі по собі ще не визначають спрямованість діяльності людини.

Екологія велика наукова дисципліна, але її викладання повинне бути дозований і не перевищувати систематичний багаторічний курс. Початкові відомості повинні бути одержані удома або в дошкільних установах і закріплені серією спеціальних уроків і цілеспрямованих екскурсій в перших класах. Вони повинні бути "природниче орієнтовані", подібно тому як висловлювалися початкові відомості в підручниках по природознавству в дореволюційній земській школі.

Страницы: 1 2

Актуально про педагогіку:

Економічна освіта в Україні
Реалізація концепції вдосконалення та поглиблення економічної освіти в Україні потребує глибокого розуміння значимості оволодіння економічними знаннями не лише з боку майбутніх фахівці в-економістів. Економічними знаннями повинна володіти кожна людина для того, щоб зрозуміти зміст подій, що відбува ...

Специфіка молодшого школяра у різних типах родини
На цей рахунок існує дві найбільш розповсюджені точки зору. Перша: єдина дитина виявляється більш емоційно стійкіша, ніж інші діти, тому, що не знає хвилювань, пов’язаних із суперництвом братів. Друга: єдиній дитині приходиться переборювати більше труднощів, чим звичайно, щоб придбати психічну рівн ...

Наука Відродження
Якщо в мистецтві Відродження загальним ідеалом і природним критерієм стала плотська тілесність, то в науці ця роль відводилася раціональній індивідуальності. Не індивідуальне знання або думка, а достовірність самої індивідуальності виявлялася істинною підставою раціонального пізнання. Все в світі м ...

Навігація по сайту

Copyright © 2018 - All Rights Reserved - www.startpedahohika.com