Методика підготовки майбутнього керівника хору

Сторінка 14

– складність при формуванні музичної фрази через диригентський жест, відповідність голосу та жесту.

Спираючись на роботи сучасних авторів про багатогранність та багатогамність процесу диригування, про необхідність розвивати професійні можливості в реальних умовах “індивідуального конструювання реальності”, “пріоритет практики” роботи з хором, художній та психолого-педагогічний аспект диригування, цілісно-інтегрований підхід до реалізації майбутньої діяльності керівника хору в навчальний план занять курсового хору нами було покладено основні тенденції сучасної педагогіки:

а) самореалізація студента;

б) індивідуальне “конструювання реальності“;

в) пріоритет практики;

г)формування особистості майбутнього фахівця як унікальної індивідуальності (див. додаток М).

Навчання на курсовому хорі ми розподілили на два підетапи. Основними задачами першого підетапу були:

– самостійне вивчення студентом нескладних творів з простим ритмічним малюнком, розміром, темпом;

– оцінювання студентом рівня власних диригентсько – хорових навичок, пояснення складнощів з анотацією;

– оволодіння методами роботи з хором (метод показу, метод копіювання).

На цьому етапі особливо визначалася специфіка діяльності викладача, який був і консультантом з методичних питань і хоровим співаком.

Основним змістом навчання на етапі творчої самореалізації нами визначалася перевірка вмінь творчого осмислення музичного матеріалу.

Для встановлення рівнів умінь творчої самореалізації студентам пропонувалося підготувати два твори: єдиний для всіх, що, на нашу думку, надзвичайно активізувало операційні можливості студентів та твір за бажанням. Така форма навчальної діяльності студентів дала можливість визначити:

– загальну ідею, мету, завдання активної виконавської діяльності студентів;

– єдиний для всіх виконавців творчий стиль мислення;

– творчий потенціал студентів;

– ступінь самостійності, самоорганізації та самоконтролю студентів.

Розглядаючи самостійну діяльність студентів в умовах навчання на курсовому хорі як засіб адаптації студентів до майбутньої діяльності ми спостерігали у студентів набуття певного досвіду роботи з хоровим колективом, що дозволяло студентам самостійно знаходити шляхи подолання професійних недоліків. Повноцінна реалізація власних професійних можливостей на цьому етапі перевірялася нами у процесі диригентсько-хорової діяльності, при створенні авторської та власної інтерпретації хорового твору. Так, у ході складання авторської інтерпретації твору студенти спочатку аналізували твір (музично-теоретичний, вокально-хоровий, виконавський аналіз, засоби музичної виразності), потім пропонували авторську та власну інтерпретації. Метод ескізного зіставлення допоміг визначити кращі варіанти авторської та власної інтерпретації прослуханого твору, порівняти кінцевий результат творчої роботи.

Спрямованість навчального процесу до творчого переосмислення музичного матеріалу від границі авторської інтерпретації до внутрішнього усвідомлення авторської думки в межах навчального хору вказала нам шлях формування творчих умінь студентів – конкурси творчої самореалізації, що відбувалися на курсовому хорі.

Головною метою творчої самореалізації студентів було проектування методики творчих умінь майбутнього керівника хору на конкурсних умовах. Вихідною була гіпотеза про те, що конкурсні демонстрації та оцінювання творчих здібностей студентів не тільки забезпечать об’єктивну оцінку потенціалу їх потенціалу, а й сприятимуть становленню молодого фахівця, доводять корисність активної життєвої позиції для подальшої професійної самореалізації, забезпечують можливість відчуття успіху в диригентсько-хоровій діяльності.

На початку розробки методики оцінювання творчих здібностей студентів у формі творчої самореалізації нами використовувалися методи теоретичного аналізу, узагальнення науково-методичної літератури та “мозковий штурм”. Це допомогло визначити:

– ставлення до діяльності керівника хору як галузі професійної самореалізації;

– володіння педагогічною теорією та практичними вміннями, здатність використовувати їх при вивченні нового матеріалу;

– творчий потенціал.

У ході теоретичного аналізу нашої роботи були сформульовані критерії та показники оцінювання музично-творчих здібностей студентів та складена процедура оцінювання творчих умінь студентів, яка охоплює наступне:

– тренінговий етап (визначається можливість студентів до отримання нових знань, їх робота за темами: “Використання творчого потенціалу в диригентсько-хоровій діяльності керівника хору”, “ Нові творчі підходи прочитання та переосмислення музичного матеріалу “);

– конкурсне змагання творчої самореалізації (публічний виступ з творчими робами та їх тлумачення).

У фіналі було проведено опитування конкурсантів на предмет того, що дала їм участь у конкурсі творчої самореалізації (“навчилися глибше аналізувати твір”, “здобули корисній досвід”, “перевірили власні творчі можливості”).

Страницы: 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

Актуально про педагогіку:

Самостійність як джерело активізації учіння молодших школярів
Самостійність учнів у навчанні є найважливішою передумовою повноцінного оволодіння знаннями, уміннями і навичками. Самостійність – це одна з властивостей особистості. Характеризується двома факторами по-перше, сукупністю засобів – знань, умінь і навичок, якими володіє особистість, по-друге, ставлен ...

Методологічні аспекти організації експериментально-дослідницької роботи
Оптимальній поведінці суб’єктів стресової ситуації сприяє їхня здатність справлятися із стресовими факторами, вірно організовувати свою поведінку в складних ситуаціях взаємодії, контролювати свій емоційний стан, швидко приймати правильні рішення – тобто стресостійкість. Належний рівень стресостійко ...

Особливості комунікативної професійної компетентності соціального педагога
Працівник у сфері соціальної роботи має бути фахівцем високої професійної компетентності і культури. Вона вбирає в себе і такі професійні якості, як комунікативна компетентність та культура спілкування. В умовах становлення та розвитку системи соціальної роботи за період незалежності України роль п ...

Навігація по сайту

Copyright © 2018 - All Rights Reserved - www.startpedahohika.com